چکیده پایان نامه: ایمان از دیدگاه عرفانی امام‌خمینی(س) با رویكردی تطبیق

ايمان يکی از موضوعات مهم در حوزه کلام اسلامی است. و بسياری از عارفان هم بدان توجه نشان داده-اند ولی در سخنان آنها ايمان به يک مفهوم به کار نرفته و در اين زمينه اختلاف نظر و تنوع ديدگاه دارند. امام محمد غزالی و امام خمينی(س) از جمله شخصيت¬هايی هستند که به عنوان دو عارف بزرگ در روزگارخود يکی از فصول کتاب¬های اخلاقی خويش را به اين مهم اختصاص داده¬اند.امام محمد غزالی ايمان را تصديق صرف می¬داند و اين تصديق را نيز در شش مرتبه قابل حصول می¬داند که از نظرغزالی در معناي تصدیق،اعتقاد ثابت جازم است. علت اهميت ايمان در نزد غزالی رهايی ذهن از اضطراب امکان خلود در آتش جهنم بود. غزالی در تبيين ايمان سعی کرده به نقش عناصری همچون عمل و اقرار زبانی در مفهوم ايمان ، رابطه ايمان و اسلام ، رابطه ايمان و عمل ، تقليد در ايمان ، استثناء در ايمان و... بپردازد. كه محور مباحث ايماني غزالي فضايل و رذايل است. از منظر امام خمينی (س) ايمان باور و تسليم قلبی به اضافه احوال و اوصاف ديگری همچون خوف و رجا، توکل و رضا می باشد که اگر اين اوصاف نباشد ايمان حاصل نمی شود . امام خمينی (س) ايمان را از سنخ علم حضوری می¬داند که هرکس خود بايد آن را وجدان و به درک شهودی و حضوری ، نه به درک علمی و مفهومی آن رسيده باشد وی مفاهيمی همچون ولايت ، فطرت را وارد مفهوم ايمان دينی کرده که تفاوت ديدگاه وی را با غزالی نشان می¬دهد هر دو بزرگوار جايگاه ايمان را قلب معرفی می¬کنند و ايمان را غير از يافته های عقلی می انگارند. و اين بدان معناست که رويکرد امام عرفانی و اخلاقی و رويکرد غزالی عقلی است . کليد واژه : ايمان ، قلب، تصديق، عمل، فطرت ، ولايت، توحيد