اهداف و وظایف گروه

انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) رويداد بزرگي است كه در دوره دهه پاياني قرن بيستم معادلات سياسي منطقه و حتي جهاني را متغير ساخت و شگفتي‏ ساز بزرگ قرن نام گرفت. از آنجا كه علل و عوامل اصلي پيدايش اين انقلاب بزرگ به لحاظ ايدئولوژيك ‌ريشه در تاريخ نهضت هاي انبياء و آيين اسلام داشته و تاريخ يكصد سال اخير نيز در ايجاد زمينه‏ هاي سياسي ـ فرهنگي و اجتماعي آن نقش بسزايي داشته است، لذا پژوهشكده امام خميني(ره) به عنوان يك نهاد علمي و آكادميك، ضرورت ايجاد رشته، «تاريخ انقلاب اسلامي» را به منظور بررسي علمي و همه جانبه اين رخداد عظيم اعلام مي‏ دارد. دراين رشته تربيت محقق و پژوهشگر در مقطع كارشناسي ارشد، پيرامون زندگاني و انديشه امام(ره) و ماهيت انقلاب اسلامي به لحاظ تاريخي و تئوري هاي مطرح شده از جانب متفكران خارجي و داخلي مد نظر مي‏ باشد. بعلاوه تلاش خواهد شد كه فرضيات و نظريه‏ هاي جديدي از سوي پژوهشگران،‌ ارائه گردد.

 

اهداف

1ـ انجام پژوهش هاي تاريخي ـ سياسي در زمينه تاريخ انقلاب اسلامي
2ـ تربيت پژوهشگر در اين زمينه
3ـ ايجاد زمينه مناسب براي پرورش افكار تاريخي و سياسي و دادن آگاهي به جامعه
4ـ شناخت علل و عوامل پيروزي انقلاب اسلامي و آفت‏ هاي آن
5ـ تربيت افراد متخصص و اعضاي هيئت علمي براي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي

 

وظایف

1- انجام‌ طر‌حهاي‌ تحقيقاتي‌ و تاليف‌ و ترجمه متون‌ و مقالات‌ در رشته‌هاي‌ ذيربط‌.
2 - بررسي‌ و تنظيم‌ برنامه‌هاي‌ آموزشي‌ ـ پژوهشي‌ در رشته‌ مربوط‌ و پيشنهاد آن‌ به‌ مراجع‌ ذيصلاح‌
3 - بررسي‌ و تنظيم‌ سرفصل‌ مواد آموزشي‌ ـ پژوهشي‌ و تهيه‌، شناسايي‌، گردآوري‌، ترجمه‌ و يا تاليف‌ و تدوين‌ متون‌‌ درسي
4 - برگزاري‌ سمينارها و مجامع‌ علمي‌ داخل ايران‌ و محدود در هر يك‌ از گروهها به‌ منظور:
الف‌ ـ شرح‌ و تفسير هر يك‌ از آثار امام‌ خميني(ره)
ب‌ ـ بررسي‌ تطبيقي‌ مباني‌ انديشه حضرت‌ امام‌ با ديگر متفكران‌ و صاحب نظران‌
ج‌ ـ معرفي‌، بررسي‌ و نقد كتاب
5 - برگزاري‌ جلسات‌ مصاحبه‌، مباحثه‌ و ميزگرد علمي‌ براي‌ استخراج‌ مباني‌، اصول‌ و موضوعات‌ مرتبط‌ با انقلاب‌ اسلامي‌ و انديشه‌هاي‌ امام‌ خميني(ره)

 

ضرورت و ارجحیت

انقلاب اسلامي پايان دهنده به يك دوره طولاني سلطنت شاهنشاهي در ايران و آغاز عصر جديد در حيات سياسي جامعه ما مي‏ باشد. علاوه بر تأثيرات داخلي آن ابعاد جهاني نيز به خود گرفته و مهمترين پديده قرن بيستم مورد توجه بوده است از اين رو, نظر بسياري از جامعه شناسان, مورخان و سياستمداران و ديگر انديشمندان جهان را به خود معطوف داشته است. شناخت انقلاب اسلامي گستره وسيع وظيفه نيروهاي انقلابي و عرصه آن چهره مطلوب آن به جهانيان است. طبيعي است اگر جامعه ما نتواند نسل جوان داخل كشور و حتي ملتهاي ديگر كشورها را تغذيه فكري نمايد, تبليغات فكري و سياسي نيروهاي مخالف انقلاب اسلامي آن را بر خواهند كرد و چهره‏اي تحريف شده از آن ارئه خواهند داد. از اين رو تربيت پژوهشگران و محققان آگاه بر اوضاع جامعه و انقلاب بايستي در اولويت برنامه‏ هاي كشور و مسئولان انقلاب اسلامي قرار بگيرد.