چکیده پایان نامه: الزامات تدوین كتب درسی مربوط به اندیشه سیاسی ‌امام‌خمینی(س): بررسی آسیب شناسانه متون موجود با استفاده از رویكرد اسكینر

در سالهاي اخير انديشه سياسي امام خميني(ره) به يكي از مهمترين حوزه هاي پژوهشي تبديل شده است و چند كتاب به عنوان متن درسي انتشار يافته است. در اين پايان نامه با نگرش آسيب شناختي و روش شناختي تلاش شده است تا نخست به بررسي روش شناختي اين كتب بپردازيم و سپس با استفاده از متدولوژي اسكينر به برخي از مهمترين الزامات روش شناختي بپردازيم كه در تاريخ انديشه سياسي نويسي از اهميت زيادي برخوردارند. با استفاده از اسكينر به بررسي برخي از مهمترين اين كتابهاي درسي پرداختيم و داده ها نشان مي داد كه اين كتابها عمدتا از روش خاصي پيروي نمي كنند و بيش از اين كه منجر به انديشه ورزي شوند، به مطالعه اي اجمالي انديشه سياسي امام خميني منجر شده اند. از ميان روشهاي متن گرا و زمينه گرا نويسندگان اين كتابها عمدتا بحث خود را با زمينه گرايي شروع كرده اند ليكن در عمل به سمت متن گرايي سوق يافته اند. بعد از بررسي كتابهاي برگزيده در فصل اخر تلاش كرده ايم تا با استفاده از رويكرد روش شناختي به برخي از مهمترين الزامات تاريخ انديشه سياسي نويسي بپردازيم. از مهمترين اين الزامات مي توان به درك همزمان متن و شرايط زمينه اي اشاره كرد كه اسكينر از آن با عنوان گفتمان حاكم بر دوره انديشه ورزي مولف نام برده است. در فصل اخر با عطف توجه به اين مورد تلاش شده است تا به برخي از مهمترين اين الزامات پرداخته شود. درك همزمان متن و زمينه در انديشه سياسي امام خميني و درك شرايط گفتماني حاكم به نظر مي رسد كه مي تواند راهي براي پاسخگويي به مهمترين منازعاتي باشد كه در حول انديشه سياسي امام خميني(ره) شكل گرفته باشد. كتابهاي درسي انديشه سياسي نويسي امام از اين حيث داراي نقصان ها و كمبوديهاي اساسي مي باشند. کلمات کلیدی: اسکینر، هرمنوتیک، امام خمینی، اندیشه سیاسی، زمینه گرایی، متن گرایی.