چکیده پایان نامه: مقایسه شعارهای انتخاباتی دوره های هفتم، نهم و دهم ریاست جمهوری با شعارهای دوره انقلاب اسلامی

هدف اصلی این تحقیق، پاسخ گویی به این پرسش بود که آیا شعارهای مطرح شده درتبلیغات انتخاباتی دوره های هفتم،نهم و دهم ریاست جمهوری درهمان راستای شعارهای انقلاب اسلامی ،اهداف و آرمانها، بوده است یا خیر؟ واینکه درصورت عدم تطابق آنها، کم وکیف آن چگونه است؟ پرسش فرعی ما این بود که ساختار شعارهای انتخاباتی کدام نامزدهای انتخاباتی دردوره های هفتم، نهم و دهم ریاست جمهوری بیشتر درراستای شعارهای دوره انقلاب اسلامی بوده است؟ و اینکه کاندیداهای هردوره برسرکدام شعارها توافق داشته اند و اختلاف آنها برسرچه بوده است؟ بدین منظور، شعارهای انتخاباتی تشکل ها وکاندیداهای هر سه دوره ریاست جمهوری که از روزنامه های منتخب در ایام مجاز تبلیغات به دست آمد، با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه وتحلیل و با شعارهای دوره انقلاب مقایسه شدند.مقایسه کلی دو دسته از شعارها نشان می دهد که اختلاف معنی داری بین ساختار شعارهای مربوط به اهداف و آرمانهای اولیه انقلاب اسلامی و شعارهای انتخاباتی دوره هفتم ریاست جمهوری وجود دارد.مهم ترین اختلاف این است که در شعارهای انتخاباتی، در مقایسه با شعارهای اولیه انقلاب، از تأ کید وحساسیت بر موضوعات اسلامی و فرهنگی به میزان قابل توجهی کاسته شده است (از 48 درصد به 30 درصد) همچنین از تأ کید وحساسیت برارزشها و نهادهای سیاسی نیز کاسته شده است(از35 درصد به 30 درصد). اما تأ کید وتوجه به مسائل اقتصادی (از5 درصد به 19 درصد) و اجتماعی(از1 درصد به 18 درصد) افزایش یافته است. همچنین اختلاف معنی داری بین ساختار شعارهای مربوط به اهداف و آرمانهای اولیه انقلاب اسلامی و شعارهای انتخاباتی دوره نهم ریاست جمهوری نیز وجود دارد.مهم ترین اختلاف این است که در شعارهای انتخاباتی، در مقایسه با شعارهای اولیه انقلاب، از تأ کید وحساسیت بر موضوعات اسلامی و فرهنگی به میزان چشمگیری کاسته شده است (از 48 درصد به 14 درصد). همچنین از تأ کید وحساسیت برارزشها و نهادهای سیاسی نیز کاسته شده است(از35 درصد به 30 درصد). اما تأ کید وتوجه به مسائل اقتصادی (از5 درصد به 31 درصد) و اجتماعی(از1 درصد به 21 درصد) افزایش یافته است. همچنین اختلاف معنی داری بین ساختار شعارهای مربوط به اهداف و آرمانهای اولیه انقلاب اسلامی وشعارهای انتخاباتی دوره دهم ریاست جمهوری نیز وجود دارد.مهم ترین اختلاف این است که در شعارهای انتخاباتی، در مقایسه با شعارهای اولیه انقلاب، از تأ کید وحساسیت بر موضوعات اسلامی و فرهنگی به میزان چشمگیری کاسته شده است (از 48 درصد به 22 درصد) همچنین از تأ کید وحساسیت برارزشها و نهادهای سیاسی نیزبه میزان قابل توجهی کاسته شده است(از35 درصد به 18 درصد). اما تأ کید وتوجه به مسائل اقتصادی (از5 درصد به 37 درصد) واجتماعی(از1 درصد به 20 درصد) افزایش یافته است.بنابراین،درهر سه دوره انتخاباتی،در مقایسه با شعارهای اولیه انقلاب،ازتأکید بر موضوعات اسلامی وفرهنگی وارزشها ونهادهای سیاسی به میزانهای متفاوتی کا سته شده و بر توجه برمسائل اقتصادی واجتماعی افزوده شده است. کلید واژه : انتخابات، تبلیغات، شعارها، ریاست جمهوری، انقلاب اسلامی.