گزارش نشست علمی "انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس"

۲۸ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، هم زمان با سالروز گرامیداشت ارتش جمهوری اسلامی ایران و در ادامه سلسه نشست­های تخصصی حوزه مطالعاتی انقلاب ­اسلامی، نشست علمی با موضوع «انقلاب اسلامی، ارتش و دفاع مقدس» به منظور پاسخ به شبهات مطرح ­شده درباره عملکرد ارتش در روزهای پایانی عمر رژیم پهلوی و تبدیل آن به ارتش جمهوری اسلامی و بررسی نقش ارتش در دفاع از کشور در جریان جنگ تحمیلی، روز چهارشنبه 29 فروردین ماه 1403 برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست،  امیر سرتیپ سیدناصر حسینی (جانشین اسبق فرماندهی نیروی زمینی ارتش و پژوهشگر ارشد حوزه دفاع مقدس) با تاکید بر  اینکه یکی از الزامات حفظ امنیت کشور، وجود نیروی زبده و به­­روز و مجهز به تجهیرات نظامی است، به بررسی و معرفی سه مولفه ارتش، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخت و رابطه این سه مقوله مهم را تشریح نمود.

 

امیر حسینی در بخش اول سخنان خود به بررسی رابطه ارتش و انقلاب اسلامی پرداختند. وی در ابتدا به تاریخچۀ شکل ­گیری ارتش سنتی ایران از زمان قاجار ، ایجاد ارتش مدرن در زمان رضاشاه و استفاده از یک  فرصت­ تاریخی در زمان محمدرضاشاه، که به‌وسیلۀ دولت امریکا برای کنترل منطقه خاورمیانه توسط ارتش ایران به عنوان " ژاندارم منطقه" ایجاد شد، پرداخت. امیر سرتیپ حسینی، خرید انبوه سلاح­ های مدرن توسط رژیم شاه و هزینه 30 میلیارد دلاری در این بخش در دهۀ پنجاه را نشان از تجهیز­کردن این نیروی نظامی دانست و نیروی زمینی، هوایی و دریایی مدرن آن­روز را واقعیت وجودی  ارتش قبل از انقلاب دانست. سرتیپ حسینی، مطالب نقل­ شده از حضرت امام ­خمینی(س) در مورد اینکه من با همین ارتش نظام شاهنشاهی را سرنگون می­کنم را درک درست ایشان حضور افراد متعهد و مذهبی در بدنۀ اصلی ارتش شاهنشاهی دانست.

 

پژوهشگر تاریخ دفاع مقدس در بخش بعدی این سخنرانی به نقش برجسته و حائز اهمیت  حضرت امام­ خمینی(س) به­ عنوان اولین فرد در ممانعت از انحلال ارتش بعد از انقلاب پرداخته  و این موضوع را حاکی از نگاه بلند امام­ خمینی و آینده ­نگری ایشان نسبت به  حوادث پیش­رو یعنی حمله­ ی ددمنشانۀ عراق به ایران و همچنین چگونگی استحاله ارتش شاهنشاهی و تبدیل آن به ارتش جمهوری اسلامی دانستند. وی در بخش پایانی نیز به تشریح برنامه ها و چگونگی رویارویی ارتش جمهوری اسلامی ایران درتقابل باجریان تجزیه­ طلب ضد انقلاب در شهرهای کردستان و همچنین حضور مقتدرانه نیروی ارتش در جنگ تحمیلی پرداخته و  با اشاره به اسناد و مدارک  تاریخی، نقش ارتش  را به ­عنوان بازوی نظامی بسیار کارآمد و زبده در جنگ ایران و عراق بسیار مهم و اساسی دانستند.

 

فایل صوتی نشست:

دانلود فایل صوتی

 

گزارش تصویری: