روز جهانی قدس گرامی باد

۱۶ فروردین ۱۴۰۳

یکی از اقدامات گفتمان ساز امام خمینی (س)، به اختصاص جمعه پایانی ماه مبارک رمضان به روز قدس بود. در ۱۶ مرداد ۱۳۵۸ مصادف با ۱۳ رمضان آن سال، امام خمینی (ره) در اولین رمضان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در پیامی کوتاه نام گذاری روز قدس را برای جمعه آخر رمضان اعلام کردند. در این پیام کوتاه آمده است:

 

                                                                    ‏بسم الله الرحمن الرحیم‏

 

‏‏ من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم، که اکنون این‏‎ روزها به حملات وحشیانه خود به برادران و خواهران فلسطینی شدت بخشیده است، و‏‎ ‎‏بویژه در جنوب لبنان به قصد نابودی مبارزان فلسطینی، پیاپی خانه و کاشانۀ ایشان را‏‎ ‎‏بمباران می‌کند.‏

‏‏ من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست‏‎ ‎‏این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند. و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‌کنم ‎‏آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است، و می‌تواند تعیین کنندۀ سرنوشت‏‎ ‎‏مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان «روز قدس» انتخاب، و طی مراسمی همبستگی‏‎ ‎‏بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند‏‎ ‎‏متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.‏

همانگونه که در پیام امام مشخص است، ایشان ضمن برجسته سازی جنبه اسلامی و دینی مسجدالاقصی در مقابل یک ظلمی که به مسلمانان می‌رود، دلیل انتخاب جمعه پایانی را مصادف بودن آن با ایام قدر می‌دانند. ایامی که در میان تشییع و تسنن به روزهای قدر مشهور است.

 

فسلفه روز قدس، مبارزه استکبار در مقابل استضعاف

 

امام خمینی(س) در سخنرانی شأن برای مردم در نخستین روز قدس (۲۲ رمضان ۱۳۵۸) هدفشان از نام گذاری روز قدس و فلسفه این روز را شرح می‌دهند. امام(س) چه زیبا قدس را نماد خط مقدم یک نبرد جهانی مستضعفین عالم و مستکبرینش معنا کرد: «روز قدس یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد روز مقابله مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابله ملت‌هایی است که در زیر فشار ظلم آمریکا و غیر آمریکا بودند، در مقابل ابرقدرت‌هاست. روزی است که باید مستضعفین مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند. روزی است که بین منافقین و متعهدین امتیاز خواهد شد. متعهدین این روز را روز قدس می‌دانند، و عمل می‌کنند به آنچه باید بکنند. و منافقین آنهایی که با ابرقدرت‌ها در زیر پرده آشنایی دارند و با اسرائیل دوستی در این روز بی‌تفاوت هستند، یا ملت‌ها را نمی‌گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملت‌های مستضعف معلوم شود، باید ملت‌های مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین.» (صحیفه امام خمینی (ره) جلد ۹ ص ۲۷۶)

 

روابط عمومی پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی