آیت‌الله موسوی بجنوردی (ره) دار فانی را وداع گفت

۵ اسفند ۱۴۰۲

 آیت الله دکتر سید محمد موسوی بجنوردی در صبح امروز و پس از یک دوره بیماری، دعوت حق را لبیک گفت.

 

مطلب زیر مروری کوتاه به زندگی ایشان خواهد داشت:

 

زندگینامه سید محمد موسوی بجنوردی

سید محمد موسوی بجنوردی در سال ۱۳۲۲ در نجف اشرف متولد شد. ولی در شناسنامه اش ۱۳۲۴ آمده است. وی تحصیلات علوم حوزوی و دینی خود را در ایران و نجف اشرف به انجام رساند و به مدت ۳۰ سال در محضر استادان درجه اول فقه و اصول و فلسفه از جمله  اساتیدی همچون حضرات آیات امام خمینی، خوئی، حکیم و پدرشان گذراند.

 

معرفی اجمالی

سید محمد موسوی بجنوردی فرزند سید حسن بجنوردی در سال ۱۳۲۲ ش در نجف اشرف متولد شد. تحصیلات علوم حوزوی و دینی خود را در ایران و نجف اشرف به انجام رساند. وی به مدت ۳۰ سال از محضر استادان درجه اول حوزه، فقه و اصول و فلسفه آموخت. وی که دروس جدید و حوزوی را با هم می‌ خواند در ۱۸ سالگی کفایتین را به پایان رساند و در سال ۱۳۴۰ ش درس خارج را نزد پدر بزرگوار خود و آیت الله سید محسن حکیم گذراند.

پس از تبعید امام خمینی (س) به نجف اشرف در بهار ۱۳۴۴ ش یکی از شاگردان همیشگی دروس ایشان در تمام ۱۴ سال اقامتشان سید محمد موسوی بجنوردی بود. وی در این مدت در مسجد جامع نجف اشرف( هندی) رسائل و مکاسب و کفایتین را به زبان عربی برای شیعیان کشورهای عرب زبان همچون عراق ، لبنان ، سوریه و مصر تدریس می‌ کرد که شاگردان ممتازی همچون سید عباس موسوی و شیخ راغب حرب از شهدای برجسته حزب الله لبنان از شاگران وی به شمار می‌ روند.

رابطه استاد و شاگردی بین امام خمینی(س) و او باعث شد که پس از مراجعت امام از نجف به پاریس وی نیز امام را همراهی کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران آمد و در سال ۱۳۵۹ ش به دستور امام(س)، دادگاه عالی قضا را راه‌اندازی کرد. ایشان از سال ۱۳۶۰ ش به مدت دو دوره تا سال ۱۳۶۸ ش به عضویت شورای عالی قضایی درآمد که تا رحلت امام و تغییر در قانون اساسی که منجر به حذف شورای عالی قضایی شد، ادامه داشت.

همزمان با این فعالیت‌ های اجتماعی و امور اجرایی کار تدریس و تحقیق در دانشکده‌ های حقوق دانشگاه های شهید بهشتی، تربیت مدرس و الهیات تهران را دنبال کرد و در سال ۱۳۶۸ ش به رتبه دانشیاری و سال ۱۳۸۲ ش به رتبه استادی رسید. ایشان از سال ۱۳۷۱ ش عضو هیئت علمی و ریاست گروه الهیات دانشگاه تربیت معلم بود و همچنین رئیس گروه الهیات و رشته حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه نیز بود. در ضمن او با دانشگاه‌ها و مراکز خارج از کشور از قبیل دانشکده حقوق دانشگاه محمد الخامس مراکش، دانشگاه سن ژوزف لبنان، و الازهر و عین الشمس نیز همکاری داشت.

سوابق علمی- اجرایی

استاد و رئیس گروه فقه و مبانی حقوق پژوهشکدۀ امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی

عضو شورای علمی دایرة المعارف بزرگ اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم

رئیس گروه الهیات و رشتۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم

مدرس درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیۀ تهران

ایشان همچنین یکی از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز بود.

عمده ی عمر آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی به فعالیت های علمی در حوزه و دانشگاههای داخل و خارج کشور گذاشت. عقد ضمان، علم اصول، فقه تطبیقی، اندیشه‌های حقوقی حقوق خانواده، قواعد فقهیه(2 جلدی) و... از جمله تألیفات این فقیه فقید است و از همین رو، در سال 1384 به عنوان چهره ماندگار فقه و حقوق برگزیده شده بود.

 

مراسم تشییع پیکر آیت الله موسوی بجنوردی، دوشنبه هفتم اسفند از ساعت 9:30 صبح از حسینیه شماره یک جماران به سمت حرم مطهر امام خمینی برگزار خواهد شد.

 پیکر ایشان نیز در جوار حرم مطهر امام خمینی دفن خواهد شد.