سيداحمد خميني آخرين فرزند امام خميني در 24 اسفند ماه 1324 در شهر قم به دنيا آمد. وي هنگام تبعيد پدر نوجواني هفده ساله بود، پس از اخذ ديپلم به تحصيلات حوزوي روي آورد. همزمان منزل امام را به كانون فعاليتهاي مبارزاتي عليه رژيم پهلوي تبديل كرد. سوال اصلي پژوهش اين است كه زيستنامه سياسي سيداحمد خميني چگونه بود؟ چارچوب نظري براساس نقش شخصيت در تاريخ ميباشد كه طي آن افراد و شخصيتهاي برجسته در بستر شرايط سياسي، اجتماعي، تاريخي و ويژگيهاي وراثتي به ايفاي نقش ميپردازند. سيداحمد خميني در مقاطع گوناگون انقلاب اسلامي با بهرهگيري از روشهايي در انجام فعاليتها و اقدامات انقلابي موفق بود. در حالي كه عوامل ساواك پس از قيام 15 خرداد خانه امام و فعاليت انقلابيون را زير نظر داشتند، وي تحت پوشش ورزش به تكثير و توزيع اعلاميهها و فعاليتهاي انقلابي ميپرداخت و با ايجاد تشكيلاتي زيرزميني و ارتباط با گروههاي چريكي كاملاً فعال بود. عوامل ساواك حتي با استفاده از شيوههاي مختلف نتوانستند مانعي براي اهداف انقلابي وي باشند. همزمان از تحصيل علم غافل نشد و به سرعت مراحل تحصيلي را سپري كرد، در سال 1356 حضور وي در كنار امام در عراق فعاليتهاي مبارزاتي را وارد مرحله جديدي از مبارزات ضد رژيم پهلوي كرد. از اين پس هميشه در كنار رهبر انقلاب به عنوان مشاوري امين نقش فعالي ايفا نمود و در مسافرت سرنوشتساز پاريس همراه امام عازم فرانسه شد و با اداره منزل و از بين بردن ممنوعيت مصاحبه توسط دولت فرانسه با امام و برقراري ارتباط با انقلابيون و حفاظت از امام تأثير فراواني در پيروزي انقلاب اسلامي ايفا نمود. پس از 22 بهمن 1357 نيز در دوران تثبيت و استقرار نظام جمهوري اسلامي نقش مؤثري در ايجاد نهادها و سازمانهاي انقلابي داشت و با اتخاذ تدابيري نقشههاي دشمنان انقلاب اسلامي را خنثي كرد و هميشه با حضور در جلسات سران سه قوه به نمايندگي از طرف امام و ارايه نظراتي مسئولان را در اداره كشور كمك ميكرد و خواهان توجه جدي مسئولان و همگان به آرمانها و اهداف امام و انقلاب اسلامي بود. (چکیده شامل هدف تحقیق، روش تحقیق، طرح تحقیق و یافته و نتایج تحقیق میباشد.)