احكام ارتداد با وجودي كه در پيشينه تاريخي خود طبيعي مينمايد ولي در فرهنگ و افكار عمومي جهان امروز كه بانگ طرفداران از حقوق بشر در سراسر عالم پراكنده است اين طور نيست و افكار عمومي آن را در تعارض با حقوق بشر ميدانند. لذا از آنجا كه اظهار نظرهاي غير عالمانه در اين زمينه باعث ميشود كه چهرهاي نازيبا و غير واقعي از دين اسلام ارائه شود و در عزم راسخ متدينان و مومنان كه به دنبال اجراي احكام اسلام هستند خلل وارد شود به همين منظور به تبيين احكام فقهي ارتداد و مباني آنها پرداختيم تا دريابيم كه آيا موضوع احكام فقهي ارتداد صرف تغيير عقيده است يا اينكه عناوين نيز در آن دخالت دارند همچنين اينكه آيا توبه مرتد به طور مطلق پذيرفته و مجازاتهاي او را ساقط ميكند يا خير؟درادامه رابطه احكام ارتداد با آزادي عقيده را مورد تحقيق و بررسي قرار داديم تا ببينيم كه آيا واقعاً احكام ارتداد با آزادي عقيده پذيرفته شده از سوي اسلام در تعارض هستند يا اينكه اينگونه نيست و با هم تعارضي ندارند؟دراين پژوهش تكيه ما بيشتر بر آراء و نظرات حضرت امام به عنوان فقيهي كه موفق به تشكيل حكومت اسلام شد و نحوه برخورد ايشان در مسند حاكم اسلامي با مساله ارتداد به عنوان يكي از چالشهاي فراسوي حكومت ديني ميباشد كه به همين منظور عملكرد حضرت امام در برخورد با توطئه آيات شيطاني و جريان جبهه ملي را مورد تحليل و بررسي قرار دادهايم.