کتاب «تحلیل تطور دیدگاه‏های امام خمینی(س) دربارة زنان» توسط انتشارات پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی منتشر شد

۱۶ دی ۱۳۹۹

 

معرفی کتاب

مسألة زنان در دنياي جديد يکي از دغدغه‏ هاي جدّي جوامع امروز و از شاخص ‏های سنجش توسعه و پيشرفت  بهشمار مي‏رود. حقيقت آن است که زنان بهعنوان نيمي از جامعه انساني در ادوار گذشته در جايگاه انساني و شأن و منزلت واقعي خود قرار نداشته ‏اند. چنانکه امروزه نيز نمي‏توان ادعا داشت که در آن جايگاه اصلي و حقيقي نشسته اند؛ ولي مي‏توان ادعا کرد که انسان‏های دغدغه‏ مند در حوزة مسائل زنان اعم از زنان و مردان امروزه کم نيستند.

مسأله زن در دوران معاصر، ذهن عالمان دينی را از جهات مختلف به خود مشغول داشته و هر جريان فکري به گونه‏ اي به اين موضوع پرداخته است.

با همه پژوهش‏ هاي انجام شده در حوزة مسأله زنان از منظر امام هنوز مسائل بنيادي و جدي در اين زمينه وجود دارد که يکي از آنها بررسي تحول ديدگاه ‏ها و رفتار ايشان دربارة زنان است.

بررسي ديدگاه‏ های امام در ادوار مختلف زندگي نسبت به زنان يکي از پرسش‏ های پنهان و جدي به شمار مي‏رود.

بررسي پاره ‏ای از موضع‏ گيری‏ های امام در اوان مبارزه نسبت به حضور سياسي زنان و نيز برخي از آراي فقهی وي در کتب فتواي و فقهي و سنجش آن با ديدگاه ها و رفتار اوج مبارزات و ديدگاه‏ های دوران رهبري يک پروژه تحقيقي جدي است.

اين تحقيق بر آن است که مسأله زنان را از ديدگاه‏ امام از اين زاويه بکاود. ديدگاه‏هاي امام را در دو دورة قبل از رهبري و پس از آن گزارش کند و تفاوت ‏ها و دگرگوني‏ ها را تحليل و بازشناسي کند و از اين بستر به مباني اصلي و ثابت در منظومه فکري امام دست يابد که از يکسو بتواند سرّ اين تفاوت‏ها را تبيين کند و ازسويديگر، مرجعي براي ارجاع مسائل جديد در عرصه مسائل زنان باشد. بهتعبيرديگر، بتواند محکماتي را براي اجتهاد در زن پژوهشي از منظر امام به دست دهد.

کتاب «تحليل تطور ديدگاه‏هاي امام خميني(س) درباره زنان»، تازه‌ترین اثر انتشارات پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی به قلم دکتر مهدی مهریزی  است که در 135 صفحه و به قیمت 290/000 ریال در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.